Preambul

Prezentul document a fost dezvoltat pentru a informa si a facilita efortul echipelor tehnice colaboratoare si a organizatorilor de evenimente, cu privire la necesarul de echipament tehnic si resurse de natura organizatorica, in vederea sustinerii unor spectacole de calitate.

Acest document contine cerintele tehnice necesare desfasurarii corecte si in conditii optime a reprezentatiilor formatiei Holograf si este un document elaborat de echipa tehnica a acestora, cu respectarea legislatiei romane aflate in vigoare, precum si a standardelor de management aplicabile in asemenea situatii:

  • Managementul Calitatii: ISO9001
  • Managementul Mediului: ISO14001
  • Managementul Securitatii Informatiei: ISO27001
  • Managementul Evenimentelor Sustenabile: ISO20121

Cerintele prezentate in acest document au caracter obligatoriu atat pentru organizator, cat si pentru presatorul (prestatorii) de servicii care asigura necesarul de echipament tehnic, scena, securitate, acces, confidentialitate. Nerespectarea oricareia dintre cerintele explicit mentionate in acest document putand atrage anularea reprezentatiei, sau oprirea acesteia, din motive ce tin exclusiv de organizator.

Vocabular:

Backline = suma instrumentelor, amplificatoarelor, microfoanelor, cablurilor si a tuturor elementelor, inclusiv de scenotehnica, a decorurilor, a cutiilor de transport montate sau depozitate in perioada evenimetului atat pe scena, in imediata vecinatate a scenei, cat si in zona F.O.H.; necesare desfasurarii reprezentatiei muzicale.

F.O.H. = Zona de regie, locul in care se amplaseaza echipamentele de control general, pentru public (Front Of House).

Riser = Platforma mobila dotata cu roti si frane de calare, sau fixa, necesara pentru schimbarea cat mai rapida a scenelor, de inaltimi si suprafete diverse, mentionate in documentatie.

Set-up = (sau Stage Map) Totalitatea aranjamentelor, a traseelor de cabluri, a amplasamentelor tehnice si artistice necesare, exprimate prin text (scris sau verbal), elemente grafice, inregistrari audio sau video, sau orice reprezentare de layout necesare pentru realizarea unui eveniment.

P.A. = Totalitatea boxelor, a difuzoarelor precum si a sistemelor de amplificare a sunetului, destinate auditiei pentru public (Public Adress).

Side-fill = Un sistem de boxe amplasate in lateralele scenei, cu fata catre interiorul acesteia, necesare pentru suplimentarea sistemului de monitorizare.

Front-fill = Una sau mai multe perechi de boxe amplasate pe buza scenei sau sub nivelul acesteia, cu fata catre public, destinate suplimentarii P.A.-ului. Acestea se folosesc, de principiu, pe scenele cu o deschidere mai mare de 6 m.l.

Cerinte de ordin tehnic (RIDER)

Acolo unde este posibil, formatia Holograf isi aduce propriul back-line, propriul mixer si propriile microfoane, ce vor fi utilizate EXCLUSIV pentru formatia Holograf. Pentru evenimentele la care deplasarea echipamentelor formatiei nu poate fi realizata, organizatorul va pune la dispozitia echipei tehnice toate echipamentele si instrumentele pe care acestia le solicita in prealabil. Lipsa sau inlocuirea vreunui echipament fara acordul echipei tehnice poate duce la anularea reprezentatiei.

Organizatorul trebuie sa puna la dispozitia formatiei Holograf urmatoarele:

  • Sistem PA de buna calitate, avizat in prealabil de responsabilul tehnic al formatiei. Fara acest preaviz prealabil NU se poate incheia contractul.
  • De asemenea, daca evenimentul are loc pe o scena cu deschidere mai mare de 8 m.l. este necesar un sistem front-fill, ale carui caracteristici trebuiesc si ele avizate.
  • Podina de scena trebuie sa aiba dimensiunea minima de 7 metri deschidere si 5 metri adancime. Trebuie avut in vedere faptul ca formatia Holograf este compusa din 5 artisti, care trebuiesc sa incapa pe scena alaturi de instrumentele lor, stative, microfoane, side-fill, alte echipamente, etc.
  • Inaltimea scenei, in functie de locatie si tipul de eveniment, va fi de min. 30 cm. indoor si minim 1.2 metri pentru evenimente outdoor.
  • Este OBLIGATORIU ca scena sa fie inconjurata de o zona minima de siguranta.
  • Suprafata scenei trebuie sa fie sigura si in buna stare, sa fie curata si uscata, fara urme de apa, solventi sau uleiuri care sa faciliteze alunecarea personalului din scena sau a artistilor, cu spatiu de acces pentru artisti.
  • In cazul unei constructii temporare, elementele constructiei trebuie sa fie foarte bine prinse intre ele, sigure, iar partea vizibila publicului sa fie invelita in panza sau material de culoare neagra.
  • Din motive de securitate, podina scenei trebuie sa fie delimitata vizual pe conturul acesteia (cu banda adeziva de delimitare, bicolora), iar pe laterale si pe spate sa aiba montate balustrade de protectie. De asemenea scara de acces la scena trebuie sa aiba montata mana curenta ferma.
  • Alimentare electrica in scena si in regie (F.O.H.), conform schemei de amplasament (Stage Map), cat si prezenta electricianului autorizat pe parcursul intregului eveniment.
  • Acces direct la sistemul de sonorizare (P.A.) sau prin intermediul unui procesor ale carui setari vor ramane nemodificate de la probe, pana la finalul evenimentului.
  • Un sistem de lumini format din minim 8 capete mobile, 10 lumini conventionale, folowspot, comanda de lumini si OPERATOR.
  • In cazul in care se utilizeaza ecrane cu sisteme de grafica video, organizatorul va pune la dispozitia Holograf, pe perioada evenimentului, PC sau comanda grafica si OPERATOR. Materialul grafic va fi pus la dispozitia acestuia de catre reprezentantii formatiei, atat inaintea evenimentului (prin transfer FTP, iar pentru asta operatorul va primi informatiile de conectare), cat si la fata locului prin transfer local de pe hard extern.

Stage Map:

Holograf_stage_map

Acces in locatie (spatii tehnice, zone de afluire/defluire, securitatea echipamentelor si a instrumentelor):

Accesul echipei tehnice Holograf in locatia in care se desfasoara evenimentul, se va asigura avand in vedere urmatoarele:

  • asigurarea unui spatiu de acces pentru o autoutilitara de 3,5 tone cu ampatament lung, precum si asigurarea a trei locuri de parcare securizate, pe timpul evenimentului, aflate in imediata apropiere a scenei sau de accesul in back-stage (culise).
  • asigurarea unui spatiu de descarcare cat mai aproape de scena, fara diferente de nivel (praguri profilate, trepte, zone cu grilaje de exhaustare, etc) cu podea neteda, respectiv pavaj sau asfalt, fara gropi sau piatra cubica. Daca totusi exista diferente de nivel, acestea vor fi sub forma unor rampe de acces cu inclinatie maxima de 20° si o lungime de maxim 4 metri intre zonele de odihna.
  • In cazul in care reprezentatia are loc intr-o sala situata la alt nivel decat cel de descarcare, sau zona de descarcare se afla la distanta mai mare de 20 de metri de scena, organizatorul se obliga sa puna la dispozitia echipei tehnice, atat la inceptul cat si la finalul evenimentului, personal suficient pentru transportarea manuala a case-urilor cu echipamente in/din scena, si/sau sa asigure mijloace tehnice sigure si certificate pentru ridicarea, respectiv coborarea echipamentelor (lift, nacele, stivuitoare, etc). Acestea vor fi exploatate de catre personal autorizat pus la dispozitie de organizator, cu respectarea legislatiei ISCIR, acolo unde conditiile impun.
  • Spatiile de transport trebuie sa aiba o deschidere de minim 180 cm. in cazul scarilor, si de minim 120 cm. In cazul holurilor sau culoarelor de acces, sa fie libere, fara mobilier, flori sau materiale depozitate in zona de trafic.
  • Usile de acces trebuie sa aiba o deschidere de minim 90 de cm, fara prag profilat.
  • Din momentul descarcarii echipamentului, pana in momentul finalizarii incarcarii acestuia, securitatea intregului echipament tehnic (case-uri, cutii, instrumente, amplificatoare, cabluri, difuzoare, sisteme de transport a informatiei, sistemele de ridicare/ coborare folosite pentru transportul echipamentelor, etc.) cat si a intregului personal care participa la descarcare, transport si incarcare, inclusiv a personalului din echipa tehnica, intra conform legislatiei, in sarcina organizatorului.

Timpi de montaj si probe de sunet:

  • Din momentul in care intregul echipament tehnic este pe scena, echipei tehnice i-i sunt necesare 120 de minute pentru montaj si verificare.
  • Verificarea echipamentului tehnic montat, calibrarea instalatiei de sunet si verificarea cailor digitale de transport a informatiei, implica utilizarea intensa a sunetului. Pentru ca aceasta procedura sa se desfasoare in conditii optime, organizatorul se va asigura ca detine toate autorizarile necesare.
  • Dupa montarea echipamentului si calibrarea instalatiei, organizatorul va avea in vedere o perioada de minim 30 de minute de probe de sunet cu toti membrii formatiei Holograf.
  • Dupa incheierea probelor de sunet, echipamentul tehnic va ramane montat pe pozitia rezultata in urma probelor. Orice demontare sau decablare facand imposibila sustinerea evenimentului. Sigura exceptie, se poate face in situatia in care echipamentul Holograf este montat pe risere mobile (puse la dispozitie de organizator) ce pot fi, in functie de dimensiunile scenei, mutate sau scoase din cadrul scenei fara a demonta sau decabla nici un element care ar intarzia reamplasarea in pozitia de concert.
  • Organizatorul se va asigura si va pune la dispozitia echipei tehnice un spatiu acoperit de 4/4 m. aflat in imediata vecinatate a scenei (sau la nivelul scenei), folosit ca Back-line Land, (loc pentru instrumente de rezerva, acordare chitari, interventii rapide, sau de retragere a echipamentului) in care sa fie depozitate pentru perioada evenimentului case-urile, lazile, cutiile de transport a echipamentelor.
  • De asemenea, organizatorul va asigura spatiul necesar pentru amplasarea mixerului de sunet, la maxim 30 m. de scena, cu vizibilitate neobstructionata, de preferinta in zona centrala, la nivelul publicului.

Pentru o cat mai buna calitate a sunetului, inginerul de sunet al formatiei Holograf trebuie sa auda acelasi lucru ca si publicul spectator.

Desfasurarea evenimentului (Securitatea spatiului tehnic si al scenei, accesul fotografilor, cameramanilor si a stuarzilor)

  • Organizatorul se obliga sa asigure securitatea scenei, a zonei de back-stage, a echipamentelor, a mijloacelor de transport, a personalului tehnic, a artistilor, si a tuturor colaboratorilor, pe toata perioada prezentei acestora in locatie.
  • Pe intreaga perioada a desfasurarii actului artistic al formatiei Holograf, organizatorul se obliga sa interzica accesul pe scena sau pe caile de acces in scena, in culise si in cabina artistilor, a oricarui cameraman, fotograf, stuard, reporter sau persoane care nu sunt autorizate de formatie sau de echipa tehnica Holograf. Se interzice accesul spectatorilor pe scena, in spatiile tehnice si culise!
  • Pentru evenimentele care au acordul formatiei Holograf de inregistrare si/sau transmitere live, organizatorul se obliga sa instruiasca si sa informeze cameramanii din scena (NU mai mult de doi!!) cu privire la:
  1. Tinuta decenta, de culoare neagra, fara insertii refectorizante sau inscrisuri de orice fel.
  2. Zonele de deplasare a acestora pe scena le vor fi indicate de catre personalul echipei tehnice Holograf, in functie de traseele de cabluri si liniile de tensiune prezente in scena.
  3. Camera mobila Nu va intra intre artisti in centrul scenei si nici in partea frontala a scenei, intre artisti si public.

Timpi de defluire, demontare si incarcare a echipamentelor, parasirea locatiei.

  • Perioada de timp necesara decablarii, ambalarii echipamentelor, incarcarii si parasirii locatiei este de aproximativ 90 de minute dupa ce publicul elibereaza sala.

Persoane de contact:

Inginer de sunet : Claudiu Ionescu, Tel. 0722 291 484, claudiu.ionescu@stage-expert.ro

Stage manager : Stan Dinu, Tel. 0724 318 282, dinu@holograf.ro